Tuesday, October 16, 2012

#Resepi: Siakap Tiga Rasa


Siakap Tiga Rasa:





**Original resepi aku amik dari blog tu, lepas tu aku masak ikut cara aku dan ikut mood aku.

Bahan-Bahan:

Bahan Tumis
Bawang besar-cincang dadu
bawang Putih-cincang dadu

Bahan Hiris
Halia-hiris
Serai-hiris
Bunga Kantan-hiris
Daun Limau-hiris
Cili padi-hiris

Bahan Sos
-Cili blend
-sos cili
-sos tomato
-sos ikan
-jus limau nipis
-kicap

-serbuk kunyit
-garam,gula, serbuk perasa
-minyak untuk menggoreng dan menumis

Kaedah

1. Lumurkan ikan dengan garam dan kunyit. Sebelum tu kelar-kelar ikan supaya senang masak and best.-Goreng.
2.  Panaskan minyak. Tumis bawang putih dan bawang besar yang di sincang dadu.Bila dah naik bau masukkan bahan sos.
3. Tambah air sikit kalau perlu dan kalau rasa nak kuah lebih.
4. Masukkan bahan hiris
5. Perasakan ikut selera korang.


p/s: Sukatan aku tak letak sebab aku pakai agak-agak. Cuma pesanan aku, bersederhana dalam letak kuantiti..kalau tak cukup baru tambah lagi ye. yang Penting masak dengan kasih sayang.. :-)




No comments:

Post a Comment